PRESSBILDER

Vänsterklicka på respektive miniatyr för en högupplöst bild. Högerklicka och "spara bild". Vid eventuella frågor eller problem, kontakta undertecknad fotograf via telefon eller mail.

 

9 april 2011 kl 15.00

JOHANNESPASSIONEN
Radiokören
Drottningholms Barockensemble
Peter Dijkstra dirigent
Maximilian Schmitt evangelist
Solister ur Radiokören
J S Bach: Johannespassion

 

Johannespassionen tillhör långfredagens liturgi och är naturligtvis berättelsen om Jesu lidande och död så som den återges i Johannes evangelium. Johann Sebastian Bach skrev minst fyra oratoriepassioner, men det är bara de båda himlastormande mästerverken Johannespassionen, uruppförd 1724, och Matteuspassionen, uruppförd 1729, som lämnats till eftervärlden. Traditionen att framföra en dramatiserad passionshistoria istället för att bara läsa upp evangelierna var gammal redan på Bachs tid, sannolikt bortåt ett halvt årtusende. Den mest kända musikaliska föregångaren till Bachs Johannespassion är Heinrich Schützs från 1665. I Bachs version har texten byggts ut med nydiktade avsnitt och inlagda koraler. Bland musikälskare har Johannespassionen väl alltid i viss mån stått i skuggan av den senare Matteuspassionen. Men skillnaderna ligger nog mer i karaktären än i kvaliteten: Många betraktar den mer dramatiskt förtätade Johannespassionen som mer intim, mer djupt mänsklig. Karaktärsskillnaderna finns självklart också i de respektive grundtexterna. Johannes omtalas ju förövrigt ibland som frälsarens älsklingslärjunge. Alltnog, det behövs knappast någon nedskriven kulturkanon för att identifiera Bachs passioner som tillhörande de största bedrifterna av människohand. Och berättelsen – ”the greatest story ever told”, som man säger i Hollywood.

Den tyske tenoren Maximilian Schmitts musikintresse väcktes tidigt, som medlem av den legendariska gosskören Regensburger Domspatzen. Sångstudierna inleddes 1999 för professor Anke Eggers i Berlin, och 2005-2006 var han medlem av Bayerische Staatsopers ungdomsensemble i München. Där tog operakarriären fart, och sedan 2008-2009 är han verksam vid Mannheims nationalteater. Han har sjungit David i Mästersångarna i Nürnberg och lyriska Mozartroller som Tamino, Don Ottavio och Belmonte. I år debuterar han som Lenski i Eugen Onegin. Han är även mycket aktiv som konsertsångare, och har samarbetat med dirigenter som Andrew Manze, Riccardo Chailly, Daniel Harding, Trevor Pinnock och Helmuth Rilling.

Drottningholms Barockensemble 40-årsjubilerar i år. Den bildades 1971 av sex musiker med målet att spela 1600- och 1700-talens musik på tidstrogna instrument. Ensemblen har växt och kan i dag som mest presentera en orkester med stråk, blås, slagverk och pukor.  Konsertmästare och konstnärlig ledare är violinisten Nils-Erik Sparf. Man har turnerat i bland annat USA, Kina, Australien, Spanien, Tyskland, Frankrike och England, och samarbetat med dirigenter som Christopher Hogwood, Andrew Parrott, Lars Ulrik Mortensen, Sigiswald  Kuijken och Emmanuelle Haim. Bland solisterna kan nämnas Anne Sofie von Otter, Malena Ernman och Emma Kirkby. En unik satsning på att hitta och uppföra tidigare ospelade verk har lett till ett flertal uruppföranden av svenska 1700-talstonsättare.

Gunnar Lanzky-Otto

 

Till indexsida

 

Fotograf Micke Wiberg

tel:   +46 (0)73 9923371

mail: MICKE.WIBERG@GMAIL.COM